Erfpunt Jaarverslag 2020

Een bijzonder erfgoedjaar

Dat 2020 een bijzonder erfgoedjaar mocht worden, was onze nieuwjaarswens voor het afgelopen jaar. Nu we terugblikken op dit jaar krijgt het gezegde ‘let op met wat je wenst’ toch wel een aparte betekenis.

(Semi-)lockdowns, versoepelingen, verplicht thuiswerk, kleine en grote bubbels, ‘facetimen’ of ‘teamsen’, afstand houden, mondmaskers, handgel … De pandemie betekende op diverse vlakken een test voor ieders flexibiliteit, veerkracht en creativiteit. We willen dan ook al onze medewerkers, vrijwilligers en partners bedanken voor hun blijvende inzet voor het Wase onroerend erfgoed. Zowel op het terrein als in dorps- en stadskernen, zowel tussen de rekken in het depot als thuis tijdens het telewerken, bleef iedereen actief zijn/haar beste beentje voorzetten.

Hierdoor kunnen we terugkijken op een bruisend en uitzonderlijk erfgoedjaar met vele hoogtepunten. Zo bracht Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Mathias Diependaele in januari nog een echt bezoek aan onze organisatie waarbij hij kennismaakte met onze veelzijdige werking en het unieke Wase erfgoed. Eigen archeologisch onderzoek in Nieuwkerken, Melsele en Sint-Niklaas vulde de puzzel van het Wase verleden opnieuw mooi aan. Een jonge stagiaire-erfgoedconsulent enthousiasmeerde velen met haar eigenzinnige online column over het Wase bouwkundig erfgoed. 23 projecten rond onroerend erfgoed dongen in het najaar mee voor de Wase erfgoedprijs. De erfgoedconsulenten kozen de oude hoogstamboomgaarden uit als een eerste eigen project rond Waas landschappelijk erfgoed…

2020 is ook als een jaar van groei en verandering voor onze organisatie te beschouwen. De stad Lokeren en de gemeente Zwijndrecht sloten aan bij onze acht andere Wase participanten. Hierdoor strekt ons werkingsgebied zich nu uit over heel het historische Waasland. Verder namen we de aanbevelingen in het ondernemingsplan ter harte, zetten we de eerste essentiële stappen naar een proactieve organisatie en stippelden we trajecten uit voor de realisatie van de doelstellingen binnen ons nieuw beleidsplan 2021-2026.

We nodigen iedereen dan ook van harte uit om via dit jaarverslag 2020 op een bijzondere manier te herbeleven. Klik op de coverafbeelding om het jaarverslag te downloaden. In de infographic daaronder krijg je een jaaroverzicht in cijfers.

Erfpunt verbindt en inspireert